Drie personen voor een schuine display met dakpannen waarbij een man leunt op de dakpannen.

Als bedrijfssoftware gebruiksvriendelijk werkt geeft dat rust in de organisatie. Met dat advies zou Margriet van de Pol van Pieper Bouwmaterialen in Ermelo andere bedrijven graag op weg helpen als ze een goede keuze willen maken. Dan kunnen medewerkers er makkelijk mee werken én levert het klanten de beste ervaring op.

Die klantervaring is namelijk net zo belangrijk als het gemak waarmee medewerkers ermee aan de slag kunnen, aldus Van de Pol. Ze vertelt: “Dankzij Smart Trade hoeven onze medewerkers niet meer met pakbonnen over het terrein heen." Het bedrijf heeft een groot terrein, dus dat scheelt veel tijd. Met de software ontvangen de mensen op de heftrucks meteen de bestelling, die ze daardoor alvast klaar kunnen zetten. “Zodra de klant in de auto stapt om het aan de andere kant van het terrein op te halen staat het vaak al klaar. Dat werkt geweldig!”
 

Veel ervaring binnen de branche

De keuze voor Smart Trade werd goed overwogen, maar was eigenlijk snel gemaakt. “Toen ik betrokken raakte werd er nog gekeken naar een ander systeem. Van Smart Trade bleek meteen dat ze veel ervaring hebben binnen de branche voor sierbestrating, die voor ons bekend is en veel overeenkomsten toont met onze handel in bouwmaterialen,” vertelt Van de Pol. Ze beschrijft bijvoorbeeld hoe afpasbijdrages belangrijk zijn binnen de sierbestrating, net als het omrekenen van eenheden in beide branches.

De ervaring van Smart Trade met die mogelijkheden maakte voor Pieper het verschil, omdat dit het voor medewerkers makkelijker maakt om ermee te werken. “Klanten bestellen bijvoorbeeld dakbedekking in vierkante meters, maar wij hebben te maken met afmetingen van platen, bijvoorbeeld voor isolatiemateriaal. De software rekent dat automatisch om, omdat de ontwikkelaars begrijpen dat dit belangrijk is bij ons in de branche.” 

Liggend schap met vakken waar verschillende steentjes in zetten met oranje labels.
Ruimte met wandkasten gevuld met verschillende stenen. In het midden een man op een trap die leunt tegen de kast aan.

Chauffeurs- en andere specifieke modules

In eerste instantie werden vooral de basisfuncties van Smart Trade gebruikt, voor de handel in sierbestrating. Inmiddels gebruikt Pieper de software ook voor de bouwmaterialenhandel. Bovendien kwamen er meer specifieke modules bij, zoals:

•    Chauffeursmodule met app
Heel blij is Pieper met de chauffeursmodule met de app. “Voorheen belden klanten ons op met de vraag wanneer hun bestelling ongeveer zou worden geleverd. Nu ontvangen zij automatisch een e-mail met alle informatie, een dag voor levering.” Op de dag zelf kan de chauffeur een uur voor aankomst nog even laten weten onderweg te zijn. “Dat scheelt heel veel telefoontjes met vragen van klanten.”
•    Terreinautomatisering
Veel klanten komen hun bestelling afhalen, bijvoorbeeld met de auto. Op heel het terrein kunnen de medewerkers nu gebruik maken van een tablet met daarop alle informatie. “Dat scheelt onze medewerkers veel heen en weer lopen en bellen om details na te vragen. Alles is inzichtelijk en staat logisch bij elkaar. Zo zijn onze klanten bovendien sneller geholpen.”
•    PowerBI-rapportages
Aanvullend werkt Pieper aan de integratie van PowerBI, met de rapportages en data van Smart Trade. “We zijn bijvoorbeeld benieuwd waar de omzet zit, waar we de marge maken en waar de voorraad goed op orde (of juist niet) is.” De software biedt de mogelijkheid om te koppelen met PowerBI en allerlei andere analysetools.

Betrokken bij een pilot voor inkoopfacturen

Daarnaast is Van de Pol betrokken bij een pilot voor inkoopfacturen. Dat ervaart ze als heel prettig. Ze vertelt: “De controles op inkoopfacturen is een nauwkeurige klus. Wij hebben daar zowel binnen de sierbestrating als de handel in bouwmaterialen veel ervaring mee. Daarom delen we onze inzichten en de hobbels waarmee we te maken hebben en hopen zo een bijdrage te leveren aan goede en efficiënte controle, om dat grotendeels automatisch te doen.” Ze waardeert de manier waarop dit vervolgens wordt opgepakt.

Gevraagd naar eventuele valkuilen voegt ze lachend toe: “Soms willen ze zelfs iets te snel. Ik vind het fijn dat ik geen 100 pagina’s documentatie moet doorworstelen, maar af en toe blijkt dat de ontwikkelaars wat erg enthousiast waren en dan moeten we weer even een stap terug.”

Buitenplaats met schuine displays waar verschillende tegels in liggen en in het midden verschillende soorten plantenbakken.
Showroom van een tuin met op de voorgrond een paal met verschillende knopjes.

‘Fijne vaste gezichten en stemmen van de support’

Afsluitend noemt Van de Pol met nadruk de ‘fijne vaste gezichten en stemmen van de support’. Ze vertelt dat dit voor haar en voor Pieper in Ermelo van grote meerwaarde is. “Als onderdeel van Bouwpartner hebben we te maken met veel meer leveranciers en partners, dus zien we het ook weleens anders. Je merkt bij Smart Trade dat ze persoonlijk contact belangrijk vinden, om het echt goed te doen voor alle klanten.”

Plan een demo of kennismakingsgesprek

U hoeft ons niet op ons woord te geloven, we komen het graag demonstreren. Wilt u meer weten? Of een demo plannen om de software zelf te ervaren? 

Neem contact met ons op, dan vertellen we u graag meer.

Anti-spam
Typ bovenstaande code over.