Een man die met zijn arm leunt op een stapel van hydrokorrels.

Tuincentrum van Gilst in Rotterdam gebruikt Smart Trade onder andere voor het kassasysteem en de koppeling met de backoffice, net als voor de rittenplanning. De bedrijfssoftware ‘koppelt goed’, ‘werkt eenvoudig’ en scheelt volgens eigenaar Ad Bulk minimaal een dag aan handmatig werk in de maand.

Het tuincentrum brengt meer dan 4.000 m2 planten, tuintegels, tuinhout en andere producten samen. Daarbij heeft het bedrijf te maken met twee btw-tarieven, namelijk het lage tarief ‘op alles wat leeft’ en het hoge tarief op ‘alles wat niet leeft’. Bulk vertelt: “Dankzij Smart Trade hoef ik de btw-tarieven binnen de kasboekhouding niet meer handmatig te splitsen.”
 

Handige presentatiekaarten

Een andere fijne functie voor het tuincentrum zijn de presentatiekaarten. Bulk legt uit: “Bij regelmatige prijswijzigingen valt het soms niet mee om de actuele prijs te communiceren bij alle verschillende producten. Tenminste, ik merk dat sommige tuincentra en bedrijven in de tegel- en houthandel daar moeite mee hebben.” Bij van Gilst niet, omdat Smart Trade daarvoor de handige presentatiekaarten aanbiedt.

“Ik kan via de presentatiekaarten in korte tijd alle wijzigingen doorvoeren, om vervolgens stickers te printen of prijskaartjes per producttype kan afdrukken. Daarnaast kan ik via de import in korte tijd alle wijzigingen doorvoeren en vervolgens presentatiekaarten, labels en etiketten de actuele prijzen afdrukken. Daarmee zijn we heel duidelijk voor de klant, door bij de producten steeds precies aan te geven wat daarvan de prijs is.” Het helpt hem bijvoorbeeld bij prijswijzigingen van leveranciers, om die sneller door te voeren.

Vrouw en man op de voorgrond van verschillende bloemen waarbij de man een hangplant in zijn handen heeft en de vrouw de plant aanraakt.
 Binnenruimte van een tuincentrum met schappen en tafels met verschillende bloemen, planten en plantenbakken.

Sneller klaar met artikelbeheer

Ook het artikelbeheer via het artikelraster werkt volgens hem heel handig: “Je kunt gewoon één product of meerdere selecteren en aanpassen, of dat per groep doen. Aan de hand van een paar filtercriteria vind je alle producten, bijvoorbeeld van een bepaalde leverancier met een bepaald btw-tarief. Vervolgens voer je in één keer een wijziging door voor alle geselecteerde artikelen.”

Hij benadrukt hoe de software met de gebruiker in het achterhoofd ontwikkeld lijkt. De bedrijfssoftware is ontwikkeld om het zo makkelijk mogelijk te maken. “Dat geldt zelfs voor de rittenplanning. Ik kan vanuit de software een route via Google Maps bepalen, ook op de tablet in de vrachtauto die tevens dient om er naartoe te navigeren. Zo zorg ik met één druk op de knop voor de snelste route naar de klant.”

Koppelingen met tegel-leveranciers

Als klanten langskomen in het tuincentrum en een offerte aanvragen voor een tuinplan of alleen de tuinmaterialen dan kan Bulk ze daar bovendien ook op een slimme manier mee helpen. “In de offerte en order-module zitten koppelingen met een aantal leveranciers, bijvoorbeeld van tegels en hout. Daardoor kan ik met de klant live kijken naar de actuele voorraad, en een alternatief zoeken als bepaalde tegels niet op tijd leverbaar zijn.”

De offertes die hij maakt laten zich vervolgens eenvoudig omzetten naar een order en een factuur, waarbij Smart Trade zorgt dat dit vlot en foutloos wordt doorgezet. “We werken ook met Exact Online, waar Smart Trade uitstekend mee koppelt.” Dat scheelt tijd en voorkomt fouten, zowel bij de splitsing naar btw-tarief als de rest van de administratieve verwerking. “Facturen worden bovendien automatisch afgeleverd!”

Voorkant van een tuincentrum met groot voorgevel en displays van verschillende tegels.
Man in nette blouse die voor een rek met verschillende hangplanten- en bloemen staat.

'Het is gewoon heel gebruiksvriendelijk'

Wat Bulk vooral belangrijk vindt is dat de bedrijfssoftware gebruiksvriendelijk is en helpt om het voor de eigen klanten zo duidelijk mogelijk te maken. “We zoeken altijd naar manieren om zo duidelijk mogelijk te zijn naar onze klanten.” Hij vertelt over de showtuin in het tuincentrum, waar klanten bij de verschillende producten meteen kunnen zien wat het is en wat het kost. “Duidelijker kan niet, terwijl het ons dankzij Smart Trade weinig tijd kost om dat up-to-date te houden.”

Tuincentrum van Gilst werkt graag met de software. “Je merkt dat sommige modules (ook) ontwikkeld zijn voor grotere organisaties, maar ook in ons geval werkt het heel prettig en krijgen we in minder tijd meer voor elkaar,” rondt hij af.

Plan een demo of kennismakingsgesprek

U hoeft ons niet op ons woord te geloven, we komen het graag demonstreren. Wilt u meer weten? Of een demo plannen om de software zelf te ervaren? 

Neem contact met ons op, dan vertellen we u graag meer.

Anti-spam
Typ bovenstaande code over.